Een van de vele konijnen die geneest van myxomatose

Een konijn dat myxomatose oploopt heeft normaal maar een kleine kans om het te overleven. We beschrijven hieronder 1 van de vele konijnen die de ziekte overwonnen heeft en de therapie die we hebben toegepassen bij konijnen die besmet zijn met mysomatose.

We krijgen veel telefoontjes en e-mails uit het land hoe een konijn genezen kan worden die besmet is met myxomatose: we zullen 1 geval die bij onze buren is voorgekomen beschrijven.

Een huiskonijn op de Stadhouderslaan (nabij het Wilhelminapark in Utrecht Oost) heeft eind oktober myxomatose opgelopen. Het werd niet tegen myxomatose of VHS gevaccineerd en zat in een hok in de tuin en kwam niet in kontakt met wilde konijnen. Wel had het af en toe een aanvaring met de katten uit de buurt. Het konijn was absoluut niet bang voor de katten die een kijkje bij het hok kwamen nemen.

Myxomatose bij een konijn. De symptomen en de toegepaste therapie.

Bij het eerste bezoek had het konijn een lichte zwelling van oogleden en anus. In eerste instantie denk je dan aan myxomatose of konijnensyfillus. Myxomatose is in deze tijd van het jaar (eind oktober) niet normaal om in Nederland te zien. We zijn het konijn gaan behandelen met een antibioticuminjectie (penicilline) onderhuids en met pijnstiller (een metacam die verdund is, zodat het beter valt te doseren). Vooral voor konijnensyfillus werkt penicilline erg goed.

myxomatose bij het konijn   myxomatose bij het konijn

Het konijn kwam een week later terug en bleek sterk verdikte oogleden te hebben en een erg rode en gezwollen anus. Er waren enkele verdikkingen (myxomen) in de huid te voelen. Nu weten we zeker dat het myxomatose is. Op het oor is duidelijk een myxoom voelbaar. Ook op de rug waren enkele kleine myxomen te voelen.

De penicilline is opnieuw gegeven om een longontsteking te voorkomen en we hebben de pijnstiller door laten geven. Indien het konijn niet zou eten zou de eigenaresse het gaan dwangvoeren.

myxomatose bij het konijn   myxomatose bij het konijn

De week erop kwam het konijn weer voor controle. De myxomen waren enorm toegenomen. De hele rughuid zat vol met myxomen en voelde als een verharde plaat aan. De oogleden waren nog meer gezwollen en we besloten om naast de penicillineinjectie ook oogzalf en een injectie met vitamines te geven. Helaas hebben we geen foto's van de oogleden die bijna dicht zaten. De pijnstiller werd ook doorgegeven. Het konijn at nog goed uit zichzelf.

myxomatose bij het konijn

De week daarop kwam het konijn weer voor controle. Na 3x een injectie penicilline werd besloten een ander antibioticum mee te geven in verband met de erge ontsteking aan de ogen, anus en de mond. We hebben een trimethoprim-sulfa-oplossing gegeven die 2x daags moest worden gegeven. De oogzalf en de pijnstiller werd doorgegeven. De myxomen in de huid leken wel wat minder hard aan te voelen.

De week daarop was het stabiel. Het konijn bleef goed eten. Antibioticum en pijnstiller werd nog steeds gegeven.

6 weken na het eerste bezoek lijkt het eindelijk de goede kant op te gaan!
Die week vond de eigenaresse al dat alle zwelling begon weg te trekken en de myxomen waren aan het indrogen.

De oogleden zijn niet meer gezwollen, de anus is niet meer gezwollen en niet meer zo vurig rood. De myxomen beginnen in te drogen en vallen als korstjes af. Myxomatose behoort tot het pokkenvirussen en in dit stadium lijkt het inderdaad op ingedroogde pokken zoals je die bij mensen ziet. De pokken drogen in en er blijft een kale plek in de huid over waar het myxoom gezeten had.

De huid van de rug voelt soepel aan en we besluiten om te stoppen met de behandeling. er hoeft geen oogzalf, pijnstiller of antibiocum meer gegeven te worden.

Het rechteroog ziet er stukken beter uit. De myxomen in de huid boven het oog drogen in.

myxomatose bij het konijn   myxomatose bij het konijn

Het linkeroog heeft totaal geen zwelling meer. De anus is niet meer rood of gezwollen.

myxomatose bij het konijn   myxomatose bij het konijn

De myxomen drogen in en vallen als korstjes van de huid van de rug en het oor. Er blijft een kalige lichte plek in de huid over.

myxomatose bij het konijn   myxomatose bij het konijn

Het konijn is deze week weer terug geweest. de oogleden zien er nu aan beide kanten schoon uit en hij doet het prima. de huid geneest, alle korsten zijn ingedroogd en vallen af. We kunnen hem als definitief genezen verklaren 7 weken nadat hij de eerste keer bij ons langs is gekomen.

myxomatose bij het konijn   myxomatose bij het konijn

Bij dit konijn is de myxomatose infectie gelukkig door de goede verzorging goed afgelopen. We hebben besloten, als Dierenkliniek Wilhelminapark, dat we vanaf nu het advies geven om twee keer per jaar tegen myxomatose te laten vaccineren. ook in gebieden, zoals de stad Utrecht, waar geen wilde konijnen in de buurt zitten

myxomatose bij het konijn 1 jaar later

Voorkomen blijft beter dan genezen!

We zijn ons ervan bewust dat we met frames werken en dat u mogelijk op een aparte website pagina terecht bent gekomen, maar u kunt zo weer naar ons terug, klik gewoon op 1 van de afbeeldingen hieronder ....

Klik hier naar onze homepage te gaan Klik hier om naar onze tandheelkundige site www.dierengebit.nl te gaan

Klik hier om naar onze mobiele of light website te gaan, ideaal om even snel openingstijden en spreekuurtijden te vinden Klik hier naar onze youtube pagina te gaan

Klik hier om naar onze facebook pagina te gaan